Judas v/s Hitler...

Kom nyss hem ifrån en kanonmiddag hos Wass/Pettersson. Grillat för troligen den sista gången i år? :-)

Slog på TV´n - Tv4 fakta. Själv hängde jag en maskin tvätt, medan jag hörde Olle;

- Det där är Hitler. Han tog självmord!

- Va? Vad sa du? Vad då....frågade jag från tvättstugan,

- Han misstänkte att ingen tyckte om honom så han dödade sej själv! Stack en kniv i sej!

Jonas gick in,  - Nä, han stack ingen kniv, han tog gift.....

Smart svar, va!??

STOPP!

Min 7-åriga underbara goa son ska inte veta/tänka på/ha en aning om såná saker! Särskilt inte med Hitler inblandad!

SåDetSÅ!!!


I går kväll satt vi och åt middag, som vanligt får var & en av oss berätta vad vi gjort under dagen.
Det är en liten ritual vi har.

Emil säger; Idag har jag varit i kyrkan med dagis. Där såg vi Jesus på Röda Korset. Han var så elak så honom hängde dom upp där & så blev han till en sten!
Emil tror alltså att orginalet Jesus finns i kyrkan i Mjölby, förstenad på ett kors för att han varit dum.

Den nästkommande timmen ägnade jag då åt att försöka förklara vad en "staty" är, att Jesus var snäll men alla andra runt omkring dumma, hur han blev "mystisk" och kunde "magi" (Star Wars...), hur hans kompis Judas förådde honom & inte var så mycket till kompis, till Jesus födelsedag på julafton & uppståndelse från de döda på påsken.....*Pust"*
Jag hade inte en aning om att jag visste sån´a saker själv innan faktiskt! Och vart är prästen i familjen när hon som bäst behövs??

Emil var begeistrad! Han stod och hoppade på golvet av spänning inför de historier ur "historien" som jag serverade honom! och Gud i himmelen med!!?! Det var bättre än vilken actionfilm som helst!
Och mycket, mycket otäckt!
- Men jag vill inte va kompis med Judas iallafall!

Nä. Vem vill det? Tyvärr vet man det sällan innan....=/

Historien om Jesus. Historien om Hitler.

Sån´t hade jag ingen aning om när jag var fem/sju år.

Och jag vill helst att mina barn bara ska få vara barn, inte behöva tänka på såná saker ännu! De kan ju ändå inte ta in & förstå vidden av något av det, sanning eller fabel...allt är bara läskigt & otäckt...men samtidigt mycket spännande.

Ondska & ond bråd död, orättvisor och tragedier. Sårande sanningar & illvilliga lögner. 
Mina små älskade änglar, ni kommer få er del i livet - bara lek & var glada ett tag till!

Sålänge!

XD

Kommentarer
Postat av: Charina Wallin

Så rätt så rätt Tina. Håller med dig, det där får de nog av senare i livet. Goa grabbar ni har, verkligen <3

2010-10-25 @ 00:18:21
URL: http://ostgoteleksing.blogspot.com
Postat av: Tina

Tack :)

2010-11-16 @ 22:20:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0