Forever Young...

Gammal.

Låter ju inte kul, va? Trist ord!

Vi 70 - talister blir ju aldrig "gamla"! I alla fall inte för gamla. För någonting!

Vi är ju den generationen som stört & förändrat just kriterierna för "gammal"!

När jag var 18 -20 så hängde vi typ varenda fredag, lördag på ett visst ställe här i stan. Det var ett par tjejer, som man såg ihop typ alltid - som var där...varannan helg. För då var dom "barnlediga". Jag kommer ihåg att det var en hel del strul med deras ex där, för de hade ju inte samma barnlediga helger från början utan behövde ju byta & strula för att kunna gå ut ihop. Varannan helg.

Som så många ex generellt så var ju ingen av dem särskilt samarbetsvilliga i den frågan ( eh, någon fråga öht!). Tills de fann varann med, & ville kunna gå ut ihop. Varannan helg.
Så. Varannan helg var tjejerna där. & varannan killarna, eller "exén" då.

Jag kommer ihåg att man typ "skämdes" & deras vägnar. Tyckte lite synd om dom. Tyckte dom var desperata. Patetiska. Sorgliga. Det gjorde lixom lite ont i hjärtat att se dom där. Ville aldrig bli "så´n" själv iaf!
Man satt i sitt gäng av andra 18-20- åringar - unga, coola, självsäkra & snygga -  & lovade sig själv att aldrig ALDRIG bli som dom...

Nä. Jag kanske inte just är som de, ute fredag, lördag 2 ggr i månaden & så. Men jag tycker ändå att synen på just detta förändrats. Eller iaf att vi som är, eller är på väg till 40 ändå kan gå ut & ta en öl & ha kul på random ställen utan att mötas av de fördommar & skepsis som de gjorde, ja - som vi bemötte dem med.

Just en så´n grej som är kul var för nå´ra veckor sen. Jennie jobba på ett av Mjölbys "uteställen" & Jonas & jag beslutade oss för, efter en parmiddag med trerätters, när värdparet (heltidsarbetande småbarnsföräldrar:)) typ somnade i soffan, att vi skulle gå dit & ta en öl.
Dagen efter fick jag vänförfrågingar å FB av min dotters kompisar =) Skitkul! Då kan man väl inte vara alltför sorglig & patetisk, eller?? Eh, visserligen hade jag ju min man med mej & ragga inte vilt på dem - men ändå`
Det visar ju ändå på en attitydförändring, eller?

En annan tanke om att vara/bli gammal.

Häromdagen var jag, som jag alltid är nå´ra ggr i veckan - på Slomarp & hälsade på min älskade, men vilt fantiserande & fabulerande mamma.
Just den eftermiddagen var typ Mantorps Pensionärsförening eller nå´t liknande där. De sjöng & spelade & underhöll de gamla med en massa musik de kände igen sen sina blomstrande ungdomsår.
Då slog mej tanken. Att när jag nu (förhoppningsvis om jag inte dör innan), sitter där med en vacker dag. Och de snälla sköterskerna upplyser mej om - att i eftermiddag. Då minsann. Då är det underhållning & musik ute i Vinterträdgården. Det blir väl kul?!!
Ja. men vad för musik spelar dom då?

Den dagen, & alla andra da´r de spelar & sjunger däruppe nu, (på Slomarp alltså..),då är det ex;
Där som rosor aldrig dör. (Populär begravningsmusik!)
My Bonnie is over the ocean...(eller hur den går?)
Maj på Malö (vackra Maj..=/)
Eller kanske om han som "tog av sej sin kavaj, kasta av sej båda skorna."...
Ibland kanske nå´n låt om att det var dans bort´på ängen...typ..

Vad ska Mantorps Pensionärsförening spela för oss 70-talister när den da´n kommer? Jo, då är väl medlemmarna där visserligen oxå 70-talister, men Madonna & "like a virgin" på dragspel....framförd av Malin  84 år...Ehh..I don´t know...?
Kanske blir det lite synthesizer? Elgitarr? Synthönskemål v/s hårdrock?? Mötley? Depeche Mode? SeanMichel Jarre? Lite Bruce Springsteen? En&annan Gyllene tider? Kylie Minouge? Eller en & annan pojkgruppslåt?...eller var det nittiotal?..Vet inte. Minns inte? Börjar bli gammal!
Ja - det ska iaf bli spännande att se...=)

Jonas börjar visst med bli gammal.
Anledningen till att jag sitter & bloggar en lördagkväll är att barnen sover, jag har druckit 2 glas vin, skit på Tv ( sorry Elin, missa början på Helena Bergströms Hotellfilm på TV4) & Jonas ligger & spyr på ett hotellrum i Karlstad.
Förmodligen jobbat för mycket. Norge hela veckan. Avslutade 03.00 natten till Lördag. Grabbhelg & hockey i Karlstad lördag/söndag. Kom inte hem, sa jag. Åk direkt dit & sov så du är fit for fight på lördagen. Ja. Och så missar han hela tre-rätters middan som dessutom är betald & klar långt i förväg. För att han inte pallar. Börjar alltså bli gammal?

Ja. Och jag börjar definitivt bli gammal. På riktigt.
Satte mig tillrätta i Tv-soffan 20.00. För att se "så mycket bättre".
Men. Saknade Lill-Babs?! Var är HON??? Undrar! Ja, så pass mycket så jag var tvungen att lägga en kommentar om just det på en väninnas status på Facebook?! Ja.En status av en annan väninna som oxå undrar...=/

Alphaville. Forever young. Minns ni??

Sålänge.

XD







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0