Avskedsbrev

Vissa beslut är så oerhört svårt att fatta.

Man kan bestämma sig för att man vill förändra någonting. Och sen försöker man. Helhjärtat. Ibland halvhjärtat. Allting beror ju på hur pass illa man far av situationen/relationen.
När man har försökt ett antal gånger - och det inte fungerat, blir det svårare & svårare hela tiden. Man tappar lixom tron på sej själv & sin egen styrka och kapacitet. Helt plötsligt blir det så stort. Det blir plötsligt ett livsavgörande BESLUT. För att om man gör ett försök, och misslyckas är man förlåten. Men om du fattar ett beslut och misslyckas är det avgörande på ett helt annat sätt.

Kanske är det bara min egen värdering i tyngden av orden och skillnaderna, men för mej är det viktigt.

Så har jag då fattat ett beslut.

Jag har beslutat mej för att avsluta en väldigt lång relation.Jag vet inte om det är ett impulsivt beslut - eler något som grott under en längre tid. Orkar inte analysera, för ovanlighetens skull. Jag vet bara att jag är utled & trött på det.

Jag har dock under några dygn, av frustration, ilska, maktlöshet, och inte minst intensiv rädsla bestämt mej.

Jag vill göra slut.

Det är så svårt. Ibland, eller nej -ofta - önskar att jag aldrig hade mött dej..

Vi  har brutit förr, du & jag. Jag har lovat mej själv dyrt & heligt. Men ändå tagit dej tillbaka. Gång efter gång.

Du.
Jag tycker att du bara tar och inget ger tillbaka. I alla fall väldigt lite i relation till vad jag offrar för dej.
I vilken situation jag än befinner mej i, så kan du bara genom din blotta närvaro, din existens i min närhet och inom mitt synfält - få mig helt ur balans. Jag längtar efter dej. Fortfarande efter alla dessa år.
Du älskar det. Mitt irrationella beroende av dej. Och du utnyttjar det skoningslöst.

Det finns så mycket dubbelmoral i vår relation. Du pockar på min uppmärksamhet. Du finns där för mej hela tiden. Du tillfredställer mina behov. När vi är på den nivån, så älskar jag dej förbehållslöst.

Sen finns det en annan aspekt. Du utnyttjar mitt tålamod och min lojalitet. Utan skrupler. Du låter mej ständigt att leva med dåligt samvete.  Du jävlas medvetet med mej. Jag bråkar med dej - och barnen säger "sluta, snälla sluta"...

Det var typ kärlek från första ögonkastet när vi träffades första gången. Jag kände direkt att du gav mej nå´nting, att jag mådde bra av att vara med dej.
Men det var ju svårt att erkänna, ens för sej själv. Jag, den starka & oberoende. Jag intalade mej att du var en tillfällig relation, och att jag aldrig skulle kunna leva ett liv med dej. Men det har vi iaf gjort nu i många år.
Vi har så mycket gemensamt. Du har upplevt alla sidor av mig. Jag har delat glädje och sorg med dej.
Jag har försvarat dej när folk har ifrågasatt dej. Du har tröstat mej när jag varit ledsen. Du har firat framgångar med mej, och du har hjälpt mej i mitt livs eländigaste stunder.
Men jag inser nu att du aldrig egentligen brytt dej om mej. Allt du har gjort har varit av rent egoistiska skäl.
Jag ser ju nu att allting hela tiden bara varit på dina villkor.

Jag älskar dej. Men ibland tror jag att jag hatar dej.

Ja. Både du och jag vet att det inte fungerar längre. Nej, förresten. Jag vet. Du skulle nog helst bara vilja tralla på i samma gamla uttjatade fotspår - om det var upp till dej.
Men nå´n av oss måste ju ta tag i det. Och du kommer ju aldrig att göra det. Så då måste ju jag.

Men. Jag är rädd. För vem är jag utan dej? Du & jag. Vi är ju ett begrepp. Kan jag överhuvudtaget leva utan dej?

Det är egentligen en dum fråga. Jag vet ju att jag måste. För jag orkar inte längre leva med dej.

Jag vill vara fri. Jag vill leva mitt liv utan dej nu.

Det kommer att bli svårt. Jag kommer förmodligen att bryta ihop. Men älskling, jag måste!

Jag vet att du inte läser det här. Men detta är vår sista helg tillsammans. Vi kommer att träffas, och vi måste skapa en annan relation till varandra. För vi har allt gemensamt, många gemensamma vänner osv. Vi måste försöka hantera det och lära oss umgås på ett annat plan. Men inte just nu. Låt os undvika att träffas. Jag klarar inte av det på ett tag nu.

Jag tänker ta vara på varje minut av den här helgen med dej. För på söndagkväll släpper jag bomben. Och ingenting kommer nå´nsin bli sej likt igen.

Jag har bestämt mej!

Jag måste ge livet en chans. Utan dej.

Det är över nu.


Med sorg. I varje del av mej.

XD





Kommentarer
Postat av: Marie

Kram på dej detta låter tungt...

KraM

2010-03-06 @ 08:23:40
URL: http://fotbollsfrugan.blogspot.com/
Postat av: Anonym

den va bra

2010-03-06 @ 19:54:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0