Är alla ...

Är alla hemligheter värda att bevaras? Till varje pris?
Finns det situationer där det är berättigat att avslöja en hemlighet, och även då bryta ett förtroende?
I min värld har det varit tvärt nej! Ett löfte är ett löfte! Däremot har det hänt att jag övertalat den som anförtrott sig till mej att omvärdera, för att göra om och göra rätt. Men har jag lovat så har jag!

Nu har jag dock kanske hamnat i en lite"taskig sits", om man så säger.
Gör hela tiden konsekvensanalyser av situationen. Det jäkliga i grejen är att det i slutändan handlar om min egen trovärdighet och kanske prestige.För mej. För någon annan handlar det om så oändligt mycket mer.Om jag bevarar hemligheten kommer jag ifrågasättas som falsk och opålitlig från flera håll. Om jag berättar sanningen kommer någon bli väldigt sårad, för att jag bröt ett förtroende, och avslöjar saker som onekligen kommer att ge konsekvenser  - men jag behåller min "värdighet" , då jag inte kommer bli ifrågasatt i det här. Någon annan blir det däremot, och det med rätta - moraliskt sett!
Frågan är om jag är beredd att ta "skit" för att undanhålla någon annans "skit" - som jag överhuvudtaget aldrig velat beblanda mig med. Snacka om att agera som ofrivillig "målvakt"!
Till saken hör att det denna situation då innefattar mad man kan benämna som en "motpart"! Som faktiskt är beredd att utsätta mej för det här, för att rädda sitt eget skinn. Därav min tveksamhet.
Hade det varit jag, hade jag nog tagit mitt ansvar nu. Det börjar dra ihop sej. Jag kan nog bevara en hemlighet bra långt, men kanske inte ljuga till min nackdel för att fortsätta bevara den. När den faktiskt egentligen inte ens är min.
Ja, jag har nu alltså verkligen upptäckt innebörden av moraliskt dilemma!
Det borde inte vara det, då denna person det berör faktiskt egentligen inte ens är min vän. Ingen vän gör väl så?
Men det är just grejen..
Råder er att akta er för det här;
-Kan du bevara en hemlighet..?
-Jaha!?
-Lova att ingenting säga! Nå´nsin!
-Det är klart jag inte gör.......


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0